پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

جاذبه های مذهبی جهان

10 جاذبه مذهبی دنیا:


مکه:

برای تمامی مسلمانان مهمترین و برجسته ترین جاذبه مذهبی کعبه است. که سالیانه هزاران زائر برای دیدار خانه خدا از سراسر دنیا به مکه سفر می کنند.

مکه زادگاه حضرت محمد(ص) و محل بعثت خاتم انبیا است. شهر مکه دارای نامهای دیگری مانند: بکه، ام القری، بلدالحرام، نیز بوده است. که در قرآن به تمامی این نامها به طور کاملا روشن اشاره شده است. 

مسلمانان بر این باور هستند که در گذشته مکه بیابان بوده، پس از جوشیدن آب زمزم زیر پای اسماعیل و پیدا شدن آب این منطقه آباد شده و مردم در آنجا ساکن شدند و شهر مکه به وجود آماده و حضرت ابرایم (ص) به اذن خدایش  خانه خدا کعبه را در آنجا ساخت. 

 

 


 سوریه:

در کشور سوریه اماکن زیارتی متعددی وجود دارد که مهمترین آنها عبارت است از مرقد حضرت زینب (س) و مرقد حضرت رقیه (س)، در مسجد دمشق اشاره کرد.

حضرت زینب در پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری در مدینه چشم به جهان گشوده است. و بعد از فوت حضرت محمد(س) با پسر عمویش عبدالله بن جعفر ازدواج کرد. و فرزندان این بانو بزرگوار اسلام ((عون)) و ((محمد)) در رکاب سید الشهدا علیه السلام در کربلا شهید شدند. پس از حادثه کربلا حضرت زینب رهبری گروه اسیران دلسوخته اسلام را بر عهده داشت. 

تاریخچه مسجد جامع دمشق:

این مکان حدودا 4000 هزار سال پیش معبد آتش پرستان ، نزدیک 1000 سال مکان آریایهای مهاجر از شبه جزیره و حدود چند هزار سال هم معبد خدایان مصر ((رامون)) و ((آمون)) بوده. و بعدها در عصر هلنی و تا صده اول میلاد مسیح به معبد یونانیان تبدیل شد. و بعد هم به معبد خدایان رومیان ژویتر تبدیل شد. بعد فتح دمشق به کمک مسلمانان در سال 17 هجری نیمی از معبد خدایان رومیان ژویتر جای خود را به مسجد داد. و بعد از مصالحه با رومیان نیمه باقی مانده از معبد خدایان رومیان جای خود را به مسجد داد. و سالهای 86 هجری شمسی ولید بن عبدالملک و سپس برادرش این مسجد را توسعه دادن. و ایم مسجد را(( مسجد جامع اموی)) نامیدن . 

آخرین تغیرات این مسجد را رئیس جمهور فقید سوریه حافظ اسد انجام داده است. 

مقامهای موجود در مسجد دمشق:

1- مقام حضرت هود علیه السلام، 

2- مقام حضرت خضر علیه السلام.

3- مقام و محل حضرت دفن سر حضرت یحییعلیه السلام.

4- مقام حضرت زین العابدین.

مقام رأس الحسینعلیه السلام.


 معبد سن سوجی واقع در ژاپن:

ژاپنی ها این معبد را به افتخار الهه رحمت و شادمانی مردم بودا در کنار رودخانه سومیدا ساخته اند. به گفته ژاپنی ها سالانه 30 هزار نفر از این معبد دیدنی می کنند.