پنج شنبه, 09 فروردين 1403

اطلاعات بلژیک

بلژیک کشوری ‌است در غرب اروپا. بلژیک در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است.

جغرافیا:

بلژیک با ۳۰۵۲۸ کیلو متر مربع سه منطقه جغرافیایی مهم دارد: دشت ساحلی در شمال غربی، فلات مرکزی و کوه‌های آردن در جنوب شرقی. دشت ساحلی عمدتآ شامل تپه‌های شنی و پُلدرها (زمین‌های خشک‌شده از دریا) می‌شوند. اراضی پست کنار دریا نواحی ای از زمین، نزدیک و یا زیر سطح دریا هستند که از دریا به جا مانده و یا اراضی داخلی بیشتری که از کانال‌ها زهکشی شده و توسط خاکریزها محافظت شده‌اند. منطقه جغرافیایی دوم، زمین‌هایی‌است که در نواحی دورتر قرار دارد. این یک منطقه روان، و پیش رونده‌است که دره‌های حاصلخیز را در برمی‌گیرد و توسط زهکشی‌های متعددی آبیاری می‌شود. در اینجا همچنین می‌توان زمین‌های سخت تری را یافت که شامل غارها و تنگه‌های کوچک می‌شود. سومین منطقه جغرافیایی، که آردن نامیده می‌شود، ناهموارتر از دو مورد اولی‌است. انبوه جلگه‌های جنگلی، که بسیار صخره‌ای‌است و برای کشاورزی چندان مناسب نمی‌باشد، و تا فرانسه شمالی وسعت یافته‌اند.در اینجا، می‌توان بسیاری از نمونه‌های حیات وحش بلژیک را یافت. مرتفع‌ترین نقطه بلژیک، در این منطقه در ۶۹۴ متری واقع شده ‌است.

ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی

ادیان و مذاهب:

 

اکثر مردم بلژیک مسیحی (متعلق به کلیسای کاتولیک) هستند که بعد از مسیحیت دین اسلام بزرگترین دین در بلژیک است.

 

اقتصاد:

 

بلژیک، با جمعیت متراکم، در قلب یکی از مهمترین مناطق صنعتی جهان قرار گرفته‌است. به طور جاری، اقتصاد بلژیک، عمدتآ بر پایه خدمت است و طبیعتی با بخش‌های دوگانه فلاندری جلوه پویایی از خود بروز داده است. اقتصاد بلژیک، قویآ به بازرگانی خارجی به ویژه کالاهای ارزش افزوده وابسته‌است. واردات عمده آن عبارتند از تولیدات غذایی، ماشین آلات، الماس خام، نفت خام و تولیدات نفتی، مواد شیمیایی، لباس و لوازم و بافتنی‌ها. صادرات عمده آن عبارتند از اتومبیل، غذا و تولیدات غذایی، آهن و فولاد، الماس پرداخته، منسوجات، پلاستیک، تولیدات نفتی و فلزات غیر آهنی.

 

جاذبه های گردشگری:

 

گرند پلیس: این مکان بسیار بزرگ، توسط برج شهر و ساختمان های زیبای ۳۰۰ ساله احاطه شده است و شب ها نمایی بسیار خیره کننده دارد. برنامه هایی که با موسیقی و نور در این مکان اجرا میشوند و در آنها از ساختمان ها به عنوان بوم استفاده میشود، فضای خاصی به این محوطه میدهد. بهترین کلوچه های کاراملی بلژیک را میتوانید از مغازه های کوچک شمال شرقی گرند پلیس تهیه کنید.

 

اتمیوم: ۵ کره از این ۹ کره به روی عموم باز هستند. یکی از آنها نمایشگاه دائمی اکسپو ۵۸ است و از یک کره دیگر برای نمایشگاه های موقت علمی استفاده میشود. کره بالایی نمایی بسیار زیبا از بروکسل را به نمایش میگذارد.

 

موزه سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک: هنرهای مدرن و تاریخی در این موزه در زیر یک سقف گرد آوری شده اند. موزه ای وسیع با چندین ساختمان که کلکسیون های هنری بسیاری از قرن چهاردهم تا قرن بیستم از جمله پرتره هانس مملینگ از اواخر قرن پانزدهم، آثار هیرونیموس بوش و آدم و حوای لوکاس کراناش را در خود جای داده است. در قسمت هنرهای مدرن این موزه نیز آثاری از ون گوگ، ماتیس، دالی، شاگال، میرو و غیره را می توان مشاهده کرد.

 

موزه ارتش بلژیک و موزه تاریخ نظامی: موزه ای که در قسمت شمالی ساختمان سینکانتنیر واقع شده و نمایی از رشد تکنولوژی در ارتش و جنگ هایی که در خاک بلژیک رخ داده است را به نمایش میگذارد. این موزه از سه بخش اصلی تاریخ ارتش بلژیک، سالن خودروهای زرهی و تانکها، و قسمت هوایی با کلکسیونی از هواپیماهای جنگ جهانی اول به بعد تشکیل شده است.

 

موزه لوازم موسیقی: این بنای زیبا بیش از ۷۰۰۰ آلت موسیقی از تمام اعصار و نقاط جهان را در خود جای داده است. این موزه ی ۴ طبقه، مکانیست برای تجربه و لمس موسیقی از نزدیک. رستوران پشت بام این موزه به خاطر نمای پانورامایی که از شهر بروکسل به نمایش میگذارد بسیار مشهور می باشد.

 

موزه هورتا: خانه معمار بلژیکی مشهور دوران آرت نووو، ویکتور هورتا. ویکتور هورتا ۱۱۰ ساختمان بسیار زیبا مانند هتل ساووی و هتل ون اییتولد را طراحی کرد و به خاطر دقتی که در اجرای جزئیات بسیار زیبای تمام ساختمان داشت مشهور است. از صندوق پستی عمودی گرفته تا پلاک خانه، همه و همه به طرز زیبایی طراحی شده اند.

 

کلیسای سنت میکائیل و سنت گودولا: نما و طراحی داخلی این کلیسای زیبا به سبک گوتیک است، سبکی که ساختمان های اروپا را بیش از نیم قرن تحت پوش خود قرار داد. امپراطور چارلز، پنجره های این کلیسا با شیشه های منقوششان را در قرن شانزدهم به این مکان اهدا کرد. علاوه بر آن، ستون ها و طاق های داخلی این بنا نیز از جذابیت خاصی برخوردارند.

 

آب و هوا

وضیعت آب و هوایی:

 

 

آب و هوای در بلژیک، معتدل دریایی، همراه با میزان بارندگی زیاد در تمامی فصول می باشد.