پنج شنبه, 09 فروردين 1403

آداب و رسوم مردم ترکیه

آداب و رسوم مردم استانبول:

اینجا را کلیک کنید

ترکیه در نقطه ای قرار گرفته که در همسایگی کشور های اروپایی قرار دارد و این همجواری بر روی آداب و رسوم مردم استانبول و دیگر شهرها تاثیر بسزایی گذاشته است. استانبولی ها ور در کل ترکها مردمانی مهمان نواز و خونگرم هستند.در خانواده مرد رأس خانه و بزرگ به شمار می رود و زن ها نیز طبق قانون، بعد از ازدواج نام خانوادگی شوهرش شان در ادامه اسمشان می آید. در ترکیه گرفتن چندین همسر غیرقانونی است و همه ازدواج ها رسمأ باید به ثبت برسند و ازدواج های مذهبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تور استانبول می تواند تجربه ای به یاد ماندنی برایتان باشد. هتل های استانبول از بالاترین استاندارد های صنعت توریسم برخوردار است و همچنین علاقه مندان به خرید می توانند از مراکز خرید بسیار شیک و مدرن این شهر دیدن کنند. آداب و رسوم ترکیه

 

 

آداب و رسوم ترکیه بسیار به کشور ایران نزدیک است، اما بعضی از آن ها کاملا متفاوت است، مراسم ازدواج در ترکیه همراه بارسوم وعقاید خاصی است.مثلأ هنگامی که دختری ازدواج میکند تمام دوستان وی نامشان رادرون کفش عروس مینویسند ودر پایان مراسم ازدواج اگرکسی نامش از داخل کفش پاک شده باشد, به این معنی است که به زودی ازدواج خواهد کرد.

درمحله های ترکیه تقریبأ هیچ محله ای بدون قهوه خانه نیست ومردهای ترک ساعت ها با دوستانشان در کافه ها وقهوه خانه ها می نشینند وصحبت می کنند.زنان هم برای چای بعد از ظهر درزمان های معینی , به نام دوره های 7 تا 17 روزه , با دوستان و همسایگان خود در یک جا جمع می شوند.

اگرچه مردم ترکیه به خاطربرخورد با فرهنگ های اروپایی غیررسمی ترشده اند, اما با این حال همچنان اصطلاحات مؤدبانه و تعارف در بین آنها وجود دارد.مثلأ واژه آبی به معنای برادر بزرگتر ع درمقابلش قارداش به معنای برادر, آبلا به معنای خواهربزگتر در مقابل باجی به معنای خواهر , برای ایجاد تمایز بین بزرگ تر و کوچک تر استفاده می شود. آداب و رسوم استانبول

ترکها مردم مهمان نوازی هستند.آنها ازدعوت مهمان به منازلشان لذت می برند.اگر مهمانان زود از خانه بروند ,نوعی بی احترامی به صاحب منزل وحمل برخوش نگذشتن به مهمان میشود.در مواقع عزاداری , همسایگان تا روز سوم غذاهای آماده شده ی خورا به منزل داغدیده می فرستند.حلوانیز تنها غذایی است که خانواده مرحوم می پزد و برای همسایگان می فرستد. دوستان نزدیک مرحوم حلوا را آماده می کنند ؛ به طوری که نفر اول , ملاقه را به نفر بعد می سپارد و او هم در حالی که حلوا را هم ی زند , به ذکر خاطره ای از آن مرحوم میپردازد.معمولأ حلوا زمانی آماده می شود که تمام افراد حاضر درمورد مرحوم به ذکر جمله ای پرداخته باشند. این مراسم ساده سبب می شود که مردم از اوقات خوش خود با آن مرحوم حرف بزنند وبرای لحظه ای غم خودرا فراموش کنند و پیوندهای بین خودرا محکم نمایند. آداب و رسوم استانبول

جمهوري تركيه با مساحتي در حدود 779 هزار كيلومتر مربع و با جمعيتي قريب به 67 ميليون نفر در شمال غربي كشورمان قرار دارد. زبان رسمي مردم تركيه ، تركي استانبولي و دين مردم آن نيز اسلام است . استانبول مهمترين شهر تركيه به شمار مي آيد. سالهاست كه تركيه به عنوان يكي از مهمترين كشورهاي خاورميانه در جذب توريسم است و هرساله ميليونها دلار از عوايد حاصله وارد چرخه اقتصاد اين كشور مي شود. به همين علت آداب و رسوم ملل اين هفته را با اماكن ديدني تركيه آغاز مي كنم . يكي از اين اماكن «قلعه وان » در استان وان كنار درياچه وان است . اين قلعه عظيم در بالاي كوه قرار گرفته است و امروزه به شكل مخروبه يي است كه ستونهاي عظيم و ديوارهاي سربه فلك كشيده آن ، چشم هر بيننده يي را به خود جلب مي كند. مقام ابراهيم هم يكي ديگر از اماكن ديدني تركيه است كه اين محل در واقع چاهي است كه مردم معتقدند شفابخش است . در مقام ابراهيم يك ساختمان زيباي توريستي و زيارتي بنا شده است كه محل سكونت مسافرين است .    جالب است بدانيد پرچم كشور تركيه يك پرچم قديمي است كه در روي رنگ قرمز آن يك هلال ماه و يك ستاره سفيدرنگ ديده مي شود. عامه مردم تركيه در موردهلال روي پرچم چنين مي گويند: «در سال 339 پيش از ميلاد، فيليپ پدر اسكندر مقدوني قصد حمله و كشورگشايي داشت كه درخشش شديد هلال ماه در شب ، فيليپ را ناكام كرد و وي موفق به تصرف نشد. هلال ماه سمبل امپراتوري بيزانس بود و بعدها نيز امپراتوري عثماني آن را بر پرچم خود حفظ كرد. در اواسط قرن نوزدهم ستاره يي به پرچم تركيه اضافه شد كه الهام گرفته از سوره «طارق » قرآن كريم است و فضاي آن ستاره بامدادي است . آداب و رسوم استانبول

خالي از لطف نيست كه بدانيد سالها جشن گرفتن نوروز براي مردم كردتبار تركيه قدغن بود. اما چند سالي است كه اين جشن آزاد شده و مردم اين منطقه براحتي به استقبال بهار و نوروز مي روند. آنها با برگزاري اين جشن از هويت فرهنگي و ملي خويش پاسداري مي كنند. اگرچه اكثريت مردم تركيه را مسلمانان تشكيل مي دهند اما دولت اين كشور يك دولت سكولار است . به همين علت در موسم ماه مبارك رمضان رستورانها در طول روز باز است . گرچه مسلمانان به احترام اين ماه مبارك ، رستورانهاي خود را تا موقع افطار مي بندند اما هيچ كس در بستن يا بازگذاشتن رستورانش مجبور نيست . در تركيه رسم است كه مسلمانان با كباب تركي و چاي روزه خود را بگشايند و خريد و فروش در بازارهاي تركيه تا سحر ادامه دارد. در اين ميان شبكه هاي تلويزيوني هم بيكار ننشسته و اقدام به پخش برنامه هاي جذاب و مفرح مي كنند. يكي از اين برنامه هاي جذاب «پاپ استار» است . در اين برنامه مردم عادي صداي خود را براي خوانندگي امتحان مي كنند و هيات داوران نيز هر بار چند نفر را به جامعه هنري تركيه معرفي مي كنند.

چاي پررنگ ، تلخ ، بي مزه و بي عطر و بو نوشيدني محبوب مردم تركيه است آنها با قهوه ميانه خوبي ندارند. غذاهاي محبوبشان نيز «كباب اسكندري » و «كباب دونر» است . اما از آنجايي كه قيمت غذا و انواع شيريني در تركيه بسيار گران است از اين رو كدبانوهاي خانه بيكار ننشسته و سعي مي كنند تا براي اعضاي خانواده شان غذا و شيريني بپزند. قيمت يك كيلو شيريني در تركيه تقريبا 18 هزار تومان است و از آنجايي كه سطح درآمد و ميانگين معيشتي مردم پايين است آنها كمتر بيرون از منزل غذا سرو مي كنند. ولي فكر نكنيد كار رستوران دارها در تركيه كساد است زيرا در هر فصلي از سال كه به تركيه برويد، توريست هاي فراواني مي بينيد. چه در زمستان كه توريست هاي عمدتا عرب براي اسكي به پيست هاي اين كشور مي روند و چه در تابستان كه در بيم از گرما به سواحل تركيه مي روند. در مورد تركيه بايد گفت كه مردم متحمل پرداخت ماليات هاي سنگين هستند. هرگاه به اين كشور رفتيد حسابي مواظب باشيد كه به اماكن و وسايل عمومي اين كشور آسيبي وارد نسازيد زيرا در صورت مشاهده هرگونه تخلفي شما بايد جريمه هاي سنگين پرداخت كنيد. مردم تركيه معتقدند علت اصلي پيشرفت كشورشان به رغم عدم برخورداري از معادن و سرمايه هاي طبيعي ، همين ماليات هاي آنهاست .

امروزه موسيقي تركيه در ميان مردم كشورهاي خاورميانه از محبوبيت بالايي برخوردار است و به محض ورود آلبوم جديد از خوانندگان مطرح اين كشور بسرعت در كشورهاي مجاور به فروش مي رسد. وقتي علت اين امر را از يك آهنگساز جويا شدم ، در پاسخ گفت : «موسيقي تركيه حتي بدون كلام ، با انسان حرف مي زند، درددل مي كند و به علت وجود حزني كه در موسيقي مشرق زميني است بسرعت در دل مي نشيند. از جمله جشن هاي ملي مردم تركيه مي توان به سالروز تولد و مرگ آتاتورك ، جشن تاج گذاري اولين پادشاه عثماني كه خود از عوامل جذب توريست است ، فتح شهرهاي مهم توسط آتاتورك و جشن يك هفته يي جمهوريت اشاره كرد. در مراسم سالروز فوت آتاتورك مردم بمدت يك ربع به احترام او سكوت اختيار مي كنند. آنها با پوشيدن كت و شلوار سرمه يي و كراوات قرمز در حالي كه ساكت هستند، اداي احترام مي كنند حال تصور كنيد كسي سهوا حرف زده يا آدامس بخورد، چه مي شود? اين اتفاق براي يكي از رهبران محلي حزب حاكم تركيه افتاد.

 

«ويسل ويچي » رييس حزب عدالت و توسعه در شهر فتسا واقع در ساحل درياي سياه ، چندي پيش در حالي كه به سمت مجسمه مصطفي كمال آتاتورك بنيانگذار تركيه سكولار مي رفت ، آدامسي در دهان گذاشت . او قصد داشت به مناسبت هشتاد و هشتمين سالگرد تاسيس پارلمان تركيه دسته گلي روي آرامگاه آتاتورك بگذارد. وي به اتهام توهين به آتاتورك به دادگاه احضار شد. در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه استانبول را شهر هزار مسجد مي نامند.    بر روي هفت تپه اين شهر، هفت مسجد قرار دارد كه از مهمترين آنها «اياصوفيه » و مسجد «سلطان محمود» است . اخيرا رويت اين هفت تپه از فراز آسمان ممكن شده است و هلي كوپترهايي براي اين منظور اختصاص يافته اند تا توريست ها را به تماشاي اين منطقه زيباي كشورشان به آسمان ببرند تا از آن ارتفاع اين منظره را ببينند اما بخاطر هزينه بالاي هلي كوپتر از آن استقبال نشد. 

نوروز در ترکیه:

نوروز تا نخستین سال‌های تشکیل جمهوری ترکیه در میان ترکان ترکیه پایدار ماند و سپس رفته رفته اهمیت پیشین خود را از دست داد و فقط در مناطق کردنشین و در پاره‌ای از مناطق شمال، آیین رسوم این جشن موجودیت خود را حفظ کرده است.  مردم ترکیه عید نوروز را به عنوان یکی از معدود ایام جشن می‌‌گرفتند. در این روز حکیم باشی معجون مخصوصی به نام نوروزیه را برای پادشاهان و درباریان تهیه می‌ کرد. گفته می شود این معجون از چهل نوع ماده مخصوص تهیه ‌می شد و شفابخش بسیاری از بیماری‌ها و دردها و باعث افزایش قدرت بدنی می‌‌شده است.  مردم این سرزمین نوروز را آغاز بهار طبیعت و شروع تجدید حیات و طراوت در جهان و برخی روز مقدس در مقابل شب قدر و شب برائت و برخی عامل اتحاد و همبستگی و حتی آن را زادروز امام علی و تعیین ایشان به خلافت و سالروز ازدواج ایشان با حضرت فاطمه دانسته اند. کردهای ترکیه سال‌ها برای به رسمیت شناخته شدن نوروز در این کشور تلاش کردند و اکنون نوروز در ترکیه تعطیل رسمی است.

 دین در ترکیه :

ترکیه در سده های متمادی محل زندگی هر سه مذهب یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده است. 99% از مردم ترکیه امروز مسلمان هستند و تاریخ ترکیه تاریخ یک ملت اسلامی، امپراتوری ها، معماری، هنر و ادبیات آن هاست.